divendres, 5 de desembre del 2008

CONSIDERACIONS AUTOVIA VILLENA-MURO


1.- COST ECONÒMIC

Desconec el document tècnic , però en comparació amb altres projectes podem estimar el següent: uns 45 km., a raó d’uns 3,5 milions d’€ /km.
Estem parlant de xifres al voltant de 150 milions d’€.!


2.- TRÀNSIT ACTUAL

D’acord amb les dades publicades de la Conselleria d’Infrastructures i Transports (maig 2008):

-Tram Villena – Beneixama - Bocairent: al voltant de 6.100 vehicles/dia
És a dir, uns 6 vehicles/minut (1 vehicle cada 10 segons) concentrant tots aquests 6.100 vehicles diaris entre les 7h i les 22h.

-Tram Bocairent - Muro: 1.775 vehicles per dia 2 vehicles per/minut (1 vehicle cada 30 segons), concentrant tots aquests 1.175 vehicles diaris entre les 7h i les 22h.

3.- POBLACIONS I CONEXIONS ACTUALS AMB L’EXTERIOR DE LA COMARCA

La població interconnexionada és de 63.000 persones, 34.500 de les quals corresponen a Villena, la resta a Canyada, el Camp de Mirra, Biar, Beneixama, Banyeres de Mariola, Bocairent, Alfafara, Agres i Muro.

Aquestes poblacions, pel que fa a les eixides cap a Madrid/Albacete, Alcoi, Alacant, Elx/Múrcia, i València, amb la xarxa actual es troben totes elles a menys de 30 minuts (generalment a menys de 15-20 minuts) d’autovies existents, i normalment per bones carreteres:
Bocairent - Ontinyent
Biar - Castalla
Bocairent - Villena
Únicament el tram Bocairent - Muro té alguns problemes puntuals (Pont de Ferro”, “pontet davall de la línia de ferrocarril Xàtiva - Alcoi”) per al trànsit de camions grans, problemes que, amb una despesa econòmica molt inferior als 150 milions d’€ es poden resoldre fàcilment.

4.- QUIN POT SER L’OBJECTIU?

De què es tracta doncs? Es tracta de millorar el flux Madrid - Benidorm? No em cap al cap un altre objectiu . Actualment el flux Madrid - Benidorm es fa en 3h 57m a velocitat normal i 468 km (segons cat.callejero.es). Una suposada autovia Villena - Muro i Muro - Benidorm podria estalviar uns 25 km i, uns 13 minuts . Fantàstic !!!!, una inversió de 150 milions per a estalviar 13 minuts el flux Madrid - Benidorm.


5.- EFECTES SOCIOECONÒMICS DE L’AUTOVIA VILLENA-MURO

No suposa una millora substancial pel que fa a les comunicacions internes, de curta distància. Simplement, per accedir a l’esmentada autovia des de les poblacions, es gastarà un temps semblant a l’estalviat després per augment de la velocitat.

No considerem que esdevinga un “dinamitzador” econòmic de la comarca, ja que els actuals polígons industrials estan ben comunicats, amb la salvetat del comentari expressat al punt 3. Ans al contrari, l’autovia suposaria una pèrdua de valors paisatgístics i ambientals de les valls afectades, valors que possibiliten una activitat econòmica de caràcter turístic/cultural complementària a la industrial i agrícola.

Una infrastructura viària d’aquest tipus pot suposar un increment d’inversions urbanístiques/industrials a curt termini, però no és una bona decisió pel que fa a les conseqüències posteriors:

· Pèrdua de valors paisatgístics i ambientalsàreducció activitat econòmica relacionada amb el turisme
· Increment de població externa (residents temporals a les urbanitzacions), amb augment d’obligacions per part del municipisàpèrdua dels nostres valors propis.
· Increment de població externa als municipis durant aquest primer impuls econòmic, però que després s’hauran de tornar a anar per manca d’oportunitats laborals, o restar a la zona en condicions no desitjables per a ningúàpèrdua dels nostres valors propis.
· Partició brutal dels TTMM en dues parts, tant per a les persones com per a la fauna. Que hi farem ara, el cantó independent de la Solana d’Agres i Alfafara per afegir-lo al T.M de Bocairent? “Hosti tu, que hem d’acabar de collir les olives del bancal, el que passa és que hem de fer ara 4km per creuar a l’altre costat. -Au vinga ! plega mantes i anem, que se’ns en farà de nit..., perquè amb la muleta mecànica ja em diràs...”

Les taxes de població i de natalitat actuals aconsellen, més be, un desenvolupament econòmic a una velocitat adient, sostenible i equilibrada en el temps , la qual possibilite una continuïtat als nostres fills. No hem de caure en el “pa per hui i fam pel demà”, hem d’intentar d’albirar el futur per als nostres també.


CONCLUSIONS

Amb independència d’altres qüestions de caràcter més puntual, com són ara problemes específics de valors ambientals afectats, no seria de trellat la magnitud dels diners públics invertits per als beneficis generats, beneficis d’escassa entitat (13 minuts...) i per a persones de fora de la Comunitat (la autovia és proposta per la Generalitat).

Els diners públics es podrien invertir en altres assumptes més positius socialment i repartits al llarg de més temps (una autovia d’aquestes característiques es construeix en un temps relativament curt, i no aporta molts jornals als habitants de la zona). Pose com exemple, encara que n’haurien centenars:

Amb 150 milions d’€ es podria acometre la restauració ambiental d’unes 50.000 ha de terrenys degradats, a un ritme d’unes 2.000 ha a l’any i generant més de 40.000 jornals de treball a l’any (unes 400 persones x 100 dies a l’any) i al llarg de 25 anys. No seria açò una inversió més positiva socialment i amb més beneficis indirectes afegits?

La infrastructura d’autovies transversals (E-O) al Sud de la Comunitat Valenciana es considera suficient amb les autovies:

1. València - Autovia Madrid - Alacant per Font de la Figuera
2. Gandia - Ontinyent
3. Alcoi - Castalla - Sax

És tan necessari i estratègic fer-ne una Villena - Muro?


NO A L’AUTOVIA VILLENA-MURO!
ELS DINERS PÚBLICS, DE TOTS NOSALTRES, S’HAN D’INVERTIR AMB MÉS CRITERI I MENYS DESTRELLATAMENT !!!!!!!!!

2 comentaris:

Beniarres al dia ha dit...

Desd e Beniarrés vos anime a lluitar pel nostre territori i per la nostra forma de ser.

Ànim i endavant

Anònim ha dit...

Yo tambien os animo a luchar por nuestro territorio y nuestra forma de ser, pero en la era de las comunicaciones, no podemos impedir el progreso de otros pueblos.Quizá luchar por nuestro territorio haya que hacerlo de otra manera.
Pero amigos, mientras formemos parte de España,las comunicaciones es un asunto de interes general.
Que os parece, si otros pueblos no hubieran sacrificado sus montañas y valles, hoy no podriamos ir en coche o en tren a Paris, o Barcelona por ej.
Lo que hay que hacer es ser constructivos y velar por que se hagan las cosas bien, pero no oponerse,antes hay que ganar la independecia del territorio y luego ya veremos.
un saludo